Com aprofitar la formació en línia per redefinir el sector turístic

6 juliol, 2020
formacion-online-sector-turistico

La pandèmia de la Covid-19 ha afectat de ple al turisme, íntimament vinculat a la mobilitat i la relació interpersonal. Ara que el sector turístic es reactiva, es planteja la seva redefinició amb bases sostenibles.

En aquest context, la formació i la transferència de coneixement seran claus, ja que processos bàsics com la dinamització, comercialització, comunicació, promoció o planificació del turisme adquireixen una gran rellevància.

Per això, l’últim webinar de la iniciativa Docència no presencial d’emergència, promoguda en les últimes setmanes per la Universitat Oberta de Catalunya UOC), es va centrar el passat 10 de juny a com enfocar la formació en línia en el sector turístic.

Sota el títol Formación y transferencia de conocimiento en turismo en entornos no presenciales, els experts que van protagonitzar el webinar van ser Joan Miquel Gomis, professor dels Estudis d’Economia i Empresa de la UOC, i Sònia Figueras, Programme Manager de l’Acadèmia de l’Organització Mundial del Turisme (OMT) de la ONU.

Un de cada deu treballadors està relacionat amb el sector turístic

Sònia Figueras va començar la seva intervenció destacant la “intensitat laboral” del sector turístic: si les empreses tenen, de mitjana, entre 6 i 7 treballadors, les companyies turístiques tenen entre 8 i 10.

A més, va subratllar, 1 de cada 10 treballadors en el món està relacionat amb el sector. L’experta va remarcar l’efecte multiplicador que tenen aquestes xifres. És a dir, la seva afectació indirecta a altres sectors econòmics, com l’agricultura o l’artesania, però també socialment. Per il·lustrar-ho, va dir, com més treballadors en una destinació, més necessitat de docents en els seus centres educatius.

Figueras va destacar com a oportunitat formativa la variabilitat del sector, amb alts i baixos, que es poden aprofitar per capacitar en temporades baixes als professionals i millorar la competitivitat.

Reflexió i planificació per a una bona formació en línia

La docència no presencial ha estat, durant unes setmanes, l’única opció formativa. A l’hora de seguir aprofitant-la en l’àmbit turístic, Joan Miquel Gomis va explicar quins són els factors a tenir en compte:

• Reflexionar sobre les necessitats de cada organització, empresa o centre educatiu. Així, tenir clar a qui va dirigida l’acció formativa, quins objectius persegueix i quins recursos necessita.
  • En aquest sentit, Gomis va recomanar valorar si és millor una formació 100% en línia o bé una formació blended, que combina la docència no presencial amb la presencial.
  • A més, va recordar, la docència en línia pot ser síncrona o asíncrona. En aquest segon cas, que és l’opció dominant en l’oferta oficial de la UOC, no cal connectar-se en directe un dia i a una hora, sinó que els estudiants s’autogestionen a partir d’una planificació docent molt ben establerta.
  • Això sí, la formació no presencial exigeix ​​canvis organitzatius i una molt bona interacció entre alumnes i professors, va advertir. Així mateix, l’avaluació ha de ser contínua mitjançant activitats que potenciïn la reflexió crítica, més que la memorització.
  • En qualsevol cas, Gomis va voler remarcar que la tecnologia, òbviament rellevant en la formació no presencial, és el mitjà i no la finalitat. I va destacar que la capacitat creativa i l’estratègia són factors fonamentals de la docència en línia. Per il·lustrar-ho, va posar com a exemple la tècnica del revenue management, que pot aplicar-se mitjançant programaris específics, però també amb el programa Excel. L’important serà que l’alumne estigui capacitat per a ambdues opcions, va recordar.

Els recursos de l’Organització Mundial del Turisme

L’Acadèmia de l’OMT treballa en la transferència de coneixement i en el reconeixement de la qualitat i el suport de la millora. Com a resposta a la situació generada per la Covid-19, recentment ha posat en marxa una plataforma en línia amb gran quantitat de cursos, webinars i recursos en obert, propis i de col·laboradors.

Així ho va detallar Sònia Figueras, després de recordar els àmbits d’actuació de l’organització que representa, que són:

• Cursos, tallers o seminaris pràctics a mida, a petició de les administracions nacionals de turisme. Fins al moment s’oferien de forma presencial o mixta, però actualment es treballa en formació 100% en línia.
  • Col·laboració en la docència, mitjançant un partenariat educatiu, amb centres que disposen de la certificació TEDQUAL, atorgada per la mateixa OMT per reconèixer la qualitat en la transmissió de coneixements. Una d’aquestes col·laboracions és amb la UOC, en el cas del Màster d’Estratègia i Gestió Sostenible de les Destinacions Turístiques.
  • I, precisament, garantir la qualitat mitjançant dos tipus de certificacions: Tedqual, que ja compta amb prop de noranta centres a tot el món, i una altra certificació, molt més recent, dirigida a Organitzacions de gestió de destinacions turístiques. Actualment l’han aconseguit una organització uruguaiana i una altra argentina.

Tota aquesta informació es pot consultar, de forma més detallada, al webinar impartit pels dos experts.

Periodista col·laboradora