Intel·ligència artificial: com impactarà en l’àmbit de la salut?

02/04/2024
IA i salut Foto: Freepik.

El 7 d’abril és el Dia Mundial de la Salut. Des de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) volem celebrar aquest dia compartint les reflexions de cinc experts i expertes de la Universitat sobre els avenços de la intel·ligència artificial (IA) en el camp de la salut

En els últims anys, la IA està revolucionant el món de la medicina i l’atenció sanitària. Amb aquesta tecnologia s’obren moltes possibilitats i nous reptes que caldrà que abordem com a societat. Quins avantatges i inconvenients pot aportar aquesta tecnologia en l’àmbit de la salut? De quina manera pot complementar la feina dels professionals del sector? Pot millorar el diagnòstic de malalties i el procés de disseny de nous fàrmacs?

Aquestes són algunes de les preguntes a les quals responen Salvador Macip Maresma, director dels Estudis de Ciències de la Salut; Àgata Lapedriza García, investigadora del grup de recerca AIWELL de l’eHealth Center i professora dels Estudis d’Informàtica, Multimèdia i Telecomunicació; Manuel Armayones Ruiz, investigador del grup de recerca Behavioural Design Lab de l’eHealth Center i professor dels Estudis de Psicologia i Ciències de l’Educació; Laia Subirats Maté, professora dels Estudis d’Informàtica, Multimèdia i Telecomunicació i investigadora del grup de recerca NeuroAdasLab de l’eHealth Center i Andreas Kaltenbrunner, investigador líder del grup de recerca AI and Data for Society de l’Internet Interdisciplinary Institute (IN3)

Descobreix les respostes en aquest vídeo!

Quin serà l’impacte de la IA en la salut d’aquí a cinc anys?

Salvador Macip, IA i salutSalvador Macip: “En el món de la salut, la intel·ligència artificial ja és aquí, és part del present, i en els pròxims anys s’anirà estenent encara més i segurament la trobarem present en molts àmbits de la salut. La idea és que la IA sigui una eina que ens ajudi a oferir una millor atenció al pacient, no que substitueixi la feina dels metges i metgesses, sinó que els faciliti algunes de les tasques més pesades, i així puguem accelerar i facilitar tot el flux d’informació i totes les tasques  que els metges han de portar a terme dintre del sistema de salut pública”.

Àgata Lapedriza, IA i salutÀgata Lapedriza: “Crec que en els cinc anys que venen hi haurà molt progrés en recerca d’intel·ligència artificial aplicada a la salut. Per exemple, pel disseny de fàrmacs o el disseny d’eines de suport al diagnòstic basat en imatge o basat en qualsevol altre tipus de dada clínica. Però abans de tenir una tecnologia que realment utilitzem de forma massiva, evidentment s’ha de testejar de manera molt rigorosa: ens hem d’assegurar que funciona correctament, que funciona bé per tots els grups de població, que no té biaixos, que és segura, etc.”.

Manuel Armayones: “D’aquí a cinc anys la intel·ligència artificial s’aplicarà en el món de la salut mental: es podrà utilitzar per ajudar a fer diagnòstics i en tasques relacionades amb la teràpia, però tant per ara com en el futur, el més important és que sempre hi hagi la validació d’un professional de la psicologia. Tinc moltes esperances en el fet que siguem capaços d’agafar la part positiva de la IA per posar-la dintre dels processos de tractament i d’avaluació dels professionals de la psicologia. Però sempre amb la presència d’un professional”.

Laia Subirats: “La IA impactarà en la salut de diferents maneres: ajudarà a un diagnòstic més ràpid i eficaç i això suposarà una millora en la qualitat de vida de les persones i també un estalvi econòmic. Gràcies a aquesta tecnologia, tot el que fa referència a la ciència ciutadana i a la involucració dels pacients, stakeholders i ciutadania en general, des del principi fins al final del procés de diagnòstic millorarà molt en els pròxims anys. Fer partícips a la ciutadania també farà que coneguem millor la nostra salut i com mantenir-la”.

Andreas Kaltenbrunner: “Actualment, ja veiem un gran impacte de la IA en l’àmbit de la salut i altres sectors de coneixement, però d’aquí a cinc anys aquest impacte encara serà molt més gran. Veurem molts canvis, segurament, en la manera com s’utilitzarà aquesta tecnologia: les persones faran ús diari dels models de llenguatge massiu per fer més fàcil les seves interaccions amb textos, així com accelerar l’escriptura i el tractament dels textos en general. Evidentment, sempre mantenint l’ètica i deixant clar qui ha escrit quina cosa i qui en té l’últim control, que sempre ha de ser l’ésser humà i mai la màquina”.