Tranferència del coneixement — 2017

3 febrer, 2018

Difusió recerca Miró – 2017

El principal projecte del 2017 va tractar-se de l’exposició “Éluard, Cramer, Miró — «À toute épreuve», més que un llibre”, comissariada pel Dr. Christopher Green, a la Fundació Joan Miró de Barcelona.

Una exposició que es va inaugurar 30 de març de 2017 i que va estar oberta al públic del 31 de març al 2 de juliol de 2017.

L’exposició “Éluard, Cramer, Miró — «À toute épreuve», més que un llibre” va reconstruir la història d’aquesta edició de bibliòfil fonamental en la trajectòria mironiana. Una mostra que sorgia de la feina de recerca realitzada fonamentalment des de l’Arxiu de la Fundació, que es veia complementada pel fons Gérald Cramer del Musée d’art et d’histoire de Genève i de la Bibliothèque de Genève així com de diverses col·leccions particulars. Va ser la primera vegada que es podia contemplar À toute épreuve íntegrament al costat de cinc de les sis maquetes que se’n conservaven. El projecte es completava amb diversa documentació que permetia recrear el procés de creació i producció d’aquest llibre com a fruit de la singular col·laboració entre el poeta Paul Éluard, l’artista Joan Miró i l’editor Gérald Cramer al llarg de tota una dècada (1948-1958).

Es tractava d’una nova mostra de petit format de la sèrie Miró Documents. Amb aquest cicle d’exposicions i publicacions, l’International Miró Research Group de la Càtedra Miró abordava i analitzava noves aproximacions a l’obra de l’artista a partir dels fons de l’Arxiu de la Fundació Joan Miró.

Maqueta d’À toute épreuve conservada a l’Arxiu de la Fundació Joan Miró Foto: Gasull

La mostra ha estat comissariada per Christopher Green, professor emèrit d’història de l’art al Courtauld Institute of Art de Londres i membre de l’Acadèmia Britànica. Des de la seva constitució el 2014, Green és un dels experts de l’International Miró Research Group de la Càtedra Miró, formant part del seu comitè executiu.

premsa-a-toute-epreuve-13

Des de l’any 2000, Green ha organitzat i co-comissariat nombroses exposicions, entre les quals “Henri Rousseau: Jungles in Paris” (Tate Modern, Londres, 2005 i Grand Palais, París, 2006); “Objectes vius: Figura i natura morta en Picasso” (Museu Picasso, Barcelona, 2008), “Modern Antiquity: Picasso, de Chirico, Léger, Picabia” (The J. Paul Getty Museum, Los Angeles, 2011 i Musée Picaso, Antibes, 2011), “Mondrian and Nicholson: In Parallel” (Courtauld Gallery, Londres, 2012) i “Cubisme i guerra. El cristall dins la flama” (Museu Picasso, Barcelona, 2016).

Entre les seves principals publicacions destaquen Cubism and its Enemies: Modern Movements and Reaction in French Art, 1916-1928 (New Haven i Londres, Yale University Press, 1987), guardonat amb el premi literari Mitchell Prize d’Història de l’Art del segle XX; Arte en Francia, 1900-1940 (Madrid, Cátedra, 2001) i Picasso: Architecture and Vertigo(New Haven i Londres, Yale University Press, 2005).

miro-documents-catedra-miro-recerca-joan-miromiro-documents-catedra-miro-recerca-joan-miro

Fruit de la recerca realitzada per a l’exposició, sorgia el tercer volum de Miró Documents, una sèrie de publicacions que reunia els resultats de la recerca sobre l’artista desenvolupada per la Càtedra Miró a partir del fons de l’Arxiu de la Fundació Joan Miró, i una aposta ferma per la generació i l’intercanvi de coneixement.

Una publicació científica (ISBN: 978-84-16411-33-7)1 de 176 pàgines, 75 il·lustracions, textos de Rosa Maria Malet i Christopher Green, publicat en tres idiomes: català, castellà i anglès.

Aquesta publicació es va distribuir a biblioteques universitàries i de museus, tant nacionals com internacionals per tal de contribuir a la visibilitat i internacionalització de la recerca feta des de la Càtedra.

Vam inciar el 2017 amb una de les exposicions de petit format que van permetre donar visibilitat a la recerca feta des de la Càtedra Miró, mostrant i demostrant com les exposicions són un mitjà perfectament vàlid per a la transferència de coneixement. Un vehicle de gran abast per fer arribar els resultats de les recerques dutes a terme al gran públic. Contribució social i transferència de coneixement que es complementa perfectament amb l’edició de les publicacions científiques de la sèrie Miró Documents.