“Els esdeveniments són oportunitats de crear i compartir vivències col·lectives” Laura Solanilla

25 de maig de 2018

Entrevista a l’Equip del Postgrau de Gestió d’esdeveniments culturals, esportius i corporatius #UOCeventos
Laura Solanilla – Professora responsable de l’assignatura Producció especialitzada d’esdeveniments

laura solanilla gestion de eventos organizacion de eventos uoc eventos profesores

Què són per a tu els esdeveniments? I a nivell professional?

Per a mi, els esdeveniments són oportunitats de crear i compartir vivències col·lectives. Són espais d’emoció, acotats en el temps. D’un esdeveniment, les persones es queden amb el que han viscut i sentit, sigui un esdeveniment esportiu o cultural. En els esdeveniments, el públic se sent partícip d’un col·lectiu determinat, reforçant així la seva consciència de pertinença i identitat.

A nivell professional, els esdeveniments són reptes on l’èxit consisteix precisament a no ser visible per al públic. Aconseguir que tot flueixi i funcioni sense que l’assistent prengui consciència dels que ho fan possible. En aquest sentit, la invisibilitat organitzativa és un indicador d’èxit.

Quin és el teu esdeveniment favorit? Per què?

Personalment, i per trajectòria personal, m’agraden especialment els esdeveniments populars on el públic viu l’experiència en comunió amb els actors. Per citar algun en concret, m’agraden els “correfocs” i en especial, els tambors que anticipen la festa. M’agraden perquè crec que l’emoció i la cohesió de grup es viu de forma molt directa, sense gairebé filtre i perquè l’organització, encara que més complexa del que aparenta, transcorre de forma fluïda entre comunitat i els organitzadors.

Com vas començar a integrar-te en el sector? Què et va atraure d’aquest àmbit professional?

En el meu cas, la meva aproximació a aquest àmbit va succeir per l’exercici de la meva carrera professional a l’Àrea de Cultura de l’Ajuntament de Barcelona. Durant més de 15 anys (1990-2005), vaig participar activament en la programació i difusió del Festival Grec de Teatre, les Festes de la Mercè i en anys temàtics com l’Any Internacional Gaudí 2002 o la Setmana de Poesia entre d’altres.

En la teva trajectòria professional, què destacaries sobre els tipus d’esdeveniments en els que has treballat ? Per què?

La meva trajectòria professional ha estat focalitzada en els esdeveniments culturals, que tenen unes necessitats i característiques particulars. Dins d’aquest grup, les diferències són enormes, ja que inclou tant manifestacions populars com a grans Festivals de teatre, dansa o música, espectacles de petit format o fins i tot actes institucionals com lliuraments de premis literaris. La varietat és immensa i això contribueixi tant a la seva complexitat com a la vegada al seu gran interès. Jo destacaria precisament aquesta manca d’homogeneïtat, que obliga a una gestió flexible i adaptada a cada context i de la necessitat de segmentar els públics per realment poder oferir una experiència d’usuari satisfactòria.

Com veus actualment el món professional de la gestió dels esdeveniments?

D’una banda, veig que ha arribat a la majoria d’edat. En l’actualitat els esdeveniments els gestionen persones altament formades i especialitzades, molt professionals i eficaços. No obstant això, el perill és que aquesta gran especialització faci allunyar-se del entusiasme propi de la gestió amateur d’altres temps. Professionalització, sens dubte, però els realment bons són aquells que segueixen mantenint la passió en allò que fan.

Alguna recomanació a un estudiant que està interessat a ser professional de la gestió d’esdeveniments?

La meva opinió és que encara que una bona formació és indispensable per a dedicar-se de manera professional a la gestió d’esdeveniments, ha d’anar sempre acompanyada de dues qualitats que l’estudiant també ha d’estimular. D’una banda, la flexibilitat i adaptabilitat i per un altre la curiositat i l’interès per l’objecte del seu treball. Crec que no es pot ser un bon gestor cultural si un mateix no estima la cultura i és un consumidor habitual d’ella, així com un no pot organitzar bé esdeveniments esportius si no li agrada l’esport. La passió i el compromís són indispensables en aquest sector.

Etiquetes