Reivindicant el paper de les dones i les nenes en la ciència

11/02/2022

La ciència i la igualtat de gènere són vitals per fer realitat els objectius de desenvolupament sostenible (ODS). Per això, l’any 2015 l’Assemblea General de les Nacions Unides va proclamar l’11 de febrer com el Dia Internacional de les Dones i les Nenes en la Ciència. Des d’aleshores, no han parat d’augmentar les iniciatives i activitats que cada any aprofiten aquest dia per empoderar dones i nenes en el món de la ciència.

Amb el propòsit de visibilitzar les dones científiques, ens hem adherit a la Viquimarató del Parc de Recerca Biomèdica de Barcelona, que s’organitza per cinquè any consecutiu. En aquest esdeveniment les persones voluntàries tenen l’oportunitat d’editar la Viquipèdia (crear, traduir o millorar pàgines) en qualsevol idioma, amb el suport de personal expert. Poden treballar tant en biografies de científiques i investigadores com en articles sobre diferents disciplines en què les aportacions científiques de dones no estiguin prou reflectides. D’aquesta manera, ajuden a trencar la bretxa de gènere existent a la Viquipèdia, que afecta la percepció sobre les figures de dones en la ciència.

Així mateix, la Biblioteca ha elaborat un recull de continguts, eines i recursos per visibilitzar el talent femení en l’àmbit científic i tecnològic amb iniciatives engrescadores per promoure la tria de carreres STEM entre les nenes. Per exemple, es presenta una selecció de dones representants del talent femení en diferents branques de l’àmbit científic i tecnològic o un seguit de jocs i accions per incentivar futures dones STEM.

D’altra banda, se sumen a la commemoració les investigadores del grup GlobaLS Diana Roig-Sanz, Aurea Mota i Ainamar Clariana, adscrites a l’Internet Interdisciplinary Institute (IN3) i als Estudis d’Arts i Humanitats; la professora dels Estudis de Psicologia i Ciències de l’Educació Belén Jiménez, i la doctoranda dels Estudis d’Informàtica, Multimèdia i Telecomunicació Asli Konaç. Formaran part de les més de 400 investigadores de Catalunya que visiten escoles en el marc de #100tífiques, un projecte per impulsar xerrades de científiques a 6è. de primària i 1r. d’ESO de la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació i l’Institut de Ciència i Tecnologia de Barcelona.

“Hi ha molts estereotips de gènere pel que fa als rols que els homes i les dones han d’exercir i de les professions que han d’ocupar idealment. Això fa que moltes noies no se sentin atretes per alguns àmbits STEM, per exemple, per l’enginyeria i la informàtica”, apuntava la directora del grup de recerca Gènere i TIC (GenTIC) de l’IN3, Milagros Sáinz, en un article de UOC News. Si vols aprofundir en les aspiracions, els referents i els estereotips de les nenes, t’animem a seguir en directe la conferència de Sáinz “La trampa de la ciencia y las niñas”, que tindrà lloc el 15 de febrer i que està organitzada per la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia.

La UOC convoca un premi de vídeos per encoratjar les dones a fer estudis de l’àmbit STEM

Alineat amb l’11F, els Estudis d’Informàtica, Multimèdia i Telecomunicació han impulsat els premis internacionals equit@T de vídeo en l’àmbit del gènere i la tecnologia. El guardó consta de tres categories: dues d’adreçades a escolars i una altra per a adults. S’hi pot participar fent vídeos en català, castellà, gallec o basc. La convocatòria s‘obrirà el 28 d’abril, Dia Internacional de les Nenes en les TIC. Si t’animes a encoratjar les dones a fer estudis de l’àmbit STEM, tens temps per presentar la teva proposta fins al 10 de desembre!