Com les escoles estan afrontant els nous reptes que suposa l’actual societat digital?

6 abril, 2016

L’informe publicat recentment per la Fundació Teléfonica, titulat «Preparar tu escuela para la sociedad digital. Claves para sumarse al cambio», dóna algunes pistes reveladores sobre aquesta qüestió gràcies a un exhaustiu anàlisi de 12 experiències realitzades a diferents centres educatius de primària i secundària del territori espanyol i català.

Totes elles van ser seleccionades en un certàmen organitzat per la Fundació Telèfonica al maig de 2015, on més de 150 escoles van presentar les seves propostes.

L’informe recull en forma de crònica aquestes pràctiques educatives, totes elles emmarcades en diferents contextos, però que comparteixen una visió transformadora, innovadora i disruptiva de l’educació, a través de metodologies actives i col·laboratives fonamentades en l’ús pedagògic de la tecnologia, i orientades al treball per projectes, la transversalitat de coneixements i l’adquisició de competències.

Per la seva banda, la iniciativa ha combinat aquest vessant de concurs juntament amb el d’investigació, mitjançant una rúbrica que ha estat contestada per prop de 1.100 centres educatius i que ha servit per a poder mesurar el seu grau de maduresa digital.

Entre els diferents resultats que es mostren, destaca, per exemple, que menys d’un terç de les escoles que han participat a l’enquesta manifesta incloure la competència digital a les seves classes d’acord al currículum oficial, malgrat la inclusió d’eines digitals a les aules.

L’informe, en el que han participat diferents experts en innovació educativa, conclou amb 12 claus educatives que esdevenen estratègies i inspiracions per fer front al canvi educatiu i poder donar resposta als actuals reptes i competències que demanda l’actual societat digital.

Es pot accedir a l’informe complert des d‘aquest enllaç