El paper dels NFTs a l’educació en línia

9 de setembre de 2024
nft

La irrupció dels tokens no fungibles (NFTs) ha revolucionat la manera com aprenem i ensenyem. Els NFTs són actius digitals únics i irreproduïbles, cosa que els converteix en una elecció perfecta per al sector educatiu. En aquest article, explorarem com s’estan utilitzant els NFTs a l’educació i els beneficis que ofereixen a estudiants i educadors.

Què són els NFTs?

Els NFTs, o tokens no fungibles, són un tipus d’actiu digital que utilitza la tecnologia blockchain per certificar-ne la singularitat i propietat. En termes simples, un NFT és un certificat digital de propietat que verifica l’autenticitat i la procedència d’un actiu digital. Cada NFT és únic i no pot ser replicat o reemplaçat, cosa que els fa valuosos per a col·leccionistes i inversors. Els NFTs poden prendre diverses formes, com a art digital, música, vídeos i altres tipus de contingut digital.

Possibles usos

Els NFT es poden utilitzar en educació per certificar la propietat i autenticitat de certificats digitals, títols i altres èxits acadèmics. També es poden fer servir per crear portafolis digitals que mostrin les habilitats i èxits dels estudiants, així com experiències d’aprenentatge personalitzades adaptades a les necessitats i interessos individuals dels estudiants.

A més, els NFT es poden fer servir per crear microcredencials que representin habilitats específiques o àrees de coneixement, facilitant que els estudiants demostrin la seva experiència en un tema particular.

Certificats Digitals

Els NFTs es poden utilitzar per digitalitzar certificats educatius, fent-los a prova de manipulacions i fàcilment compartibles. Això pot eliminar la necessitat de certificats en paper, reduir el risc de frau i facilitar que els ocupadors verifiquin l’autenticitat de les credencials d’un candidat.

Aprenentatge Interactiu

Els NFT es poden fer servir per crear experiències d’aprenentatge interactives que siguin atractives i immersives. Per exemple, un estudiant podria fer servir un NFT per accedir a un entorn de realitat virtual on pugui practicar les seves habilitats lingüístiques o explorar un lloc històric.

Recaptació de Fons

Els NFT es poden utilitzar per recaptar fons per a institucions educatives o projectes específics. Per exemple, una institució podria crear un NFT que representi una obra d’art creada per un estudiant i subhastar-la per recaptar fons.

Col·leccionables

Els NFTs es poden utilitzar per crear objectes col·leccionables que representin èxits o fites. Per exemple, un estudiant podria rebre un NFT per completar un curs o assolir una certa qualificació.

Beneficis dels NFTs en Educació

Els NFTs ofereixen diversos beneficis per a estudiants i educadors, incloent:

• Seguretat: Els NFT són a prova de manipulacions i no poden ser replicats, assegurant que certificats educatius i altres documents importants estiguin segurs.
  • Interactivitat: Els NFT es poden fer servir per crear experiències d’aprenentatge immersives i interactives que siguin atractives i divertides per als estudiants.
  • Verificació: Els NFT faciliten que els ocupadors verifiquin l’autenticitat de les credencials d’un candidat, reduint el risc de frau.
  • Flexibilitat: Els NFT poden representar des de certificats educatius fins a objectes col·leccionables, cosa que els fa versàtils i aplicables a una àmplia gamma de casos d’ús.

Desafiaments

Encara que els NFTs ofereixen diversos beneficis, també hi ha alguns desafiaments en la seva adopció en educació, com:

• Experiència Tècnica: Crear i gestionar NFT requereix experiència tècnica, la qual cosa pot ser una barrera per a algunes institucions.
  • Cost: Desenvolupar i implementar NFT pot ser costós, cosa que pot dificultar que les institucions més petites els adoptin.
  • Integració: Integrar els NFT amb els sistemes i processos educatius existents pot ser desafiant, especialment en institucions més grans.
  • Estandardització: Actualment, no existeix una estandardització per als NFTs en educació, cosa que pot generar confusió i incertesa.

Conclusions

Els NFT en educació ofereixen una sèrie de beneficis, des de seguretat i interactivitat fins a verificació i flexibilitat. Tot i que hi ha alguns desafiaments per adoptar els NFT en educació, les possibles aplicacions d’aquesta tecnologia són prometedores. A mesura que la tecnologia esdevingui més estesa i accessible, podem esperar veure més institucions educatives utilitzant els NFTs per millorar l’experiència d’aprenentatge i preparar els estudiants per a l’era digital.