Queda’t de pedra! Un projecte didàctic de literatura a secundària

18 gener, 2019

En la Jornada La dimensió social de la literatura. A propòsit de Pedra de tartera, celebrada el 31 d’octubre de 2018 a la Sala Beckett, Anna Riera va presentar un projecte didàctic de literatura a secundària. El projecte consisteix a realitzar un bibliotràiler de Pedra de tartera. Us n’oferim un resum.

El projecte Queda’t de pedra!

Fer dels alumnes ciutadans crítics, amants de la lectura, inquiets per l’art… Aquest és el repte que tenim els professors de llengua i literatura. I això que no tenim superpoders! Tant la teoria de la didàctica com l’experiència a les aules –amb iniciatives tan reeixides com Viquilletra– ens diuen que l’ús de les TIC pot ser una bona manera d’acostar la literatura als joves, a través de creacions com booktubes, vídeo poemes o blogs. És per això que l’experiència didàctica “Queda’t de pedra!” treballa l’obra Pedra de tartera (1985), de Maria Barbal, a través del gènere dels bibliotràilers, una peça audiovisual breu, d’entre 1 i 2 minuts de durada, que té l’objectiu de promocionar l’obra en qüestió per tal de promoure’n la lectura a possibles nous lectors.

En concret, en aquest projecte, l’alumnat d’ensenyament secundari obligatori treballa en grup per tal d’elaborar un bibliotràiler de l’obra. Per tant, aquesta proposta requereix tasques diverses i compartides com ho són les de seleccionar, analitzar, descriure, discutir o crear. A més, es treballa transversalment amb diverses matèries; això és, bo i combinant coneixements de geografia, d’història, d’informàtica, de filosofia i fins i tot de llengua i de literatura catalanes. Per tant, es tracta d’un gran repte que exigeix una lectura atenta de l’obra, l’elaboració d’un guió acurat, una tasca de producció prèvia i una realització i una edició rigoroses dignes de ser compartides tant amb els companys de classe com amb d’altres adolescents a través de la xarxa.

Al seu torn, volem argumentar l’adequació d’una obra com Pedra de tartera per a la realització d’un bibliotràiler. Es tracta d’una obra breu que tracta temes universals d’una manera tranquil·la; amb un to íntim i càlid a mig camí entre la sinceritat d’una amiga i la tendresa d’una padrina. En definitiva, amb una llengua genuïna i poètica, visual i terrenal, Barbal ens narra una història propera. Una història mancada d’acció aparent –“no hi passa res”, observen alguns alumnes– que, amb una lectura atenta, descobrim que és en aquestes històries on, precisament, passa tot. L’objectiu: que els alumnes es quedin de pedra. Dit altrament; que es quedin atrapats en la lectura de Pedra de tartera, esclar.

Anna Riera

Professora col·laboradora de la UOC

Membre del grup de recerca LiCMES

Premi LletrA 2018