Entrevista a Eduard Vidal, professor col·laborador del Màster

29 maig, 2019

Eduard Vidal és professor col·laborador en l’assignatura de Comunicació Estratègica i Creativa en les Organitzacions del Màster universitari en Comunicació Corporativa, Protocol i Esdeveniments de la UOC. En la seva experiència professional destaquen els més de 15 anys en agències multinacionals i consultores com TBWA, Grey, Mediapro, o Relevance. També, ha treballat amb clients tant en automobilisme,(Nissan, Seat) com en altres anunciants de la categoria de Damm, Calidad Pascual, Mapfre, Vodafone entre altres.

• Com creus que ha canviat el màrqueting, i especialment el branding, en els últims anys i amb el fort domini de les xarxes socials?

Ho resumiria en dues paraules, transparència i empatia cap al consumidor. Actualment, les relacions de poder entre empresa i consumidor s’han equilibrat, arran de la possibilitat de tenir més informació proporcionada per internet i per les xarxes socials. El consumidor està ultra informat, connectat, i ha creat comunitats socials que defensen els seus mateixos interessos davant les grans empreses.

Per tant, cada vegada els valors són més demandats pels consumidors i les empreses comencen a ser més humanes. Per exemple, ser socialment responsable, cuidar el seu personal, tenir metes friendly, comunicar de manera transparent, etc. són canvis que han aparegut arran del nou paradigma digital, i que si les empreses no compleixen, poden ser una oportunitat d’entrada al mercat per nous jugadors o pèrdua de clients a favor d’altres que si es posicionen de manera real en els temes clau.

• Quins són alguns dels grans reptes que has hagut d’afrontar portant clients com ara Nissan, SEAT o Damm?

En aquestes empreses que comentes solen tenir reptes molt interessants però que afecten un mapa de públics molt complex amb diferents interessos, per tant, sol ser clau saber definir multimissatges coherents i arrelats a la big idea i a la brand idea en cadascuna de les campanyes de comunicació que gestiones.

D’altra banda, hi ha els reptes habituals de la gestió com el “tot per ahir”, entendre la cultura interna de cada empresa que marca la seva manera d’afrontar els reptes i, fins i tot, la multiculturalitat, que enriqueix els projectes però que a vegades en dificulta la gestió perquè no tots els punts de vista estan alineats.

Aprendre, desaprendre i tornar a aprendre és necessari en el moment actual en el qual ens trobem, a part de l’esforç i la constància que són indispensables per treballar en un entorn tan competitiu i variable com el nostre.

• Quin seria el consell que donaries als estudiants de màster o de comunicació en general de cara a la professió?

Per altra banda, parlaria de la resiliència com un atribut clau per treballar en aquest sector. Vivim en una muntanya russa constant, per això cal tenir la capacitat d’adaptar-se a situacions d’estrès, d’èxit o de fracàs, i recuperar-nos ràpidament, ja que és un sector que tot passa molt ràpidament. I sobretot, gaudiu, gaudiu totes les experiències i reptes que has de fer front i que et permeten créixer com a persona.

Etiquetes