Entrevista a Ana Rodríguez Domínguez, Cap de Premsa i Comunicació Corporativa de la Cambra de Comerç de Saragossa

5 juny, 2019
ana-rodriguez-uoc Ana Rodríguez

L’Ana Rodríguez Domínguez és actual estudiant del Màster Universitari en Comunicació Corporativa, Protocol i Esdeveniments de la UOC. Els estudis de màster els està compaginant amb la seva carrera professional com a Cap de Premsa i de Comunicació Corporativa de la Cambra de Comerç de Saragossa. Avui l’hem volgut entrevistar per saber com viu ella l’experiència del màster i com ajuda a la seva carrera professional.

Després de molts anys treballant en els mitjans de comunicació, especialment  a la ràdio i televisió, fa quatre anys que vaig donar una volta a la meva carrera i vaig començar a treballar en comunicació corporativa. De forma paral·lela vaig buscar una formació que complementés els meus coneixements acadèmics i professional, i el Màster Universitari en Comunicació Corporativa, Protocol i Esdeveniments de la UOC em va semblar la més adequada. Per descomptat, el pla d’estudis comprèn totes les àrees d’interès de la meva feina: comunicació empresarial, organització d’esdeveniments, protocol… però a més vaig valorar molt la flexibilitat que oferia, la facilitat de tots els tràmits i la usabilitat del campus virtual.

• El fet que el màster sigui 100% online, t’ha ajudat a poder seguir  els estudis? És difícil poder compaginar la vida professional amb els estudis del màster?

Treballar i estudiar simultàniament sempre és difícil. S’ha d’estar molt motivat i convençut per anar a classe i pensar en exàmens després d’una jornada laboral completa. No hauria pogut plantejar-me cursar un màster presencial per falta de temps però sí que he pogut esgarrapar unes hores cada setmana per llegir, estudiar i preparar les proves d’avaluació de totes les assignatures. Un fet molt motivador és comprovar com creixes professionalment a mesura que passen els semestres perquè, en el meu cas, tot el que aprenc ho puc aplicar en el meu entorn laboral de forma immediata.

• Veus alguna relació/aplicació directa entre el que estudies al màster i la teva realitat professional com a responsable de Comunicació de la Cambra de Comerç de Saragossa?

Per descomptat. Totes les assignatures del màster tenen una aplicació pràctica des del primer moment. Des de la comunicació corporativa i relacions institucionals, a l’organització estratègica d’esdeveniments, passant per la relació amb els mitjans de comunicació digital i reputació online. Quan treballes en un gabinet de comunicació, com és el meu cas, necessites tirar d’aquests coneixements diàriament.

Algunes de les assignatures aborden aspectes de la professió ja coneguts per mi però ho fan des d’un enfocament nou, cosa que sempre és refrescant i suposa una actualització de la pràctica professional. Altres matèries, com Comunicació estratègica i creativa en les organitzacions  o habilitats directive, lideratge i formació de portaveus, han sigut tot un descobriment per mi.

A més, un altre tema molt important que vull destacar és el fet que la majoria dels professors col·laboradors del màster són professionals en actiu en empreses, agències de comunicació, gabinets de premsa… etc. Això es nota molt en com plantegen l’assignatura, el realisme dels casos pràctics, el desenvolupament de les proves o la web grafia que proposen, per exemple.

Vull destacar és el fet que la majoria dels professors col·laboradors del màster són professionals en actiu en empreses, agències de comunicació, gabinets de premsa.

• Com a responsable de comunicació d’una entitat com aquesta, quines diries que són les claus de la comunicació corporativa?

La comunicació corporativa forma part de l’estratègia de l’empresa. No es tracta només de difondre l’activitat de l’entitat, sinó d’ajudar a consolidar la seva imatge de marca, anticipar-se a possibles crisis de reputació i gestionar la seva comunicació interna i externa. És una àrea de l’empresa que ha d’estar plenament integrada en aquesta i alineada amb l’alta direcció per ser operativa i funcional.

En el meu cas, el meu departament gestiona públics molt variats: mitjans de comunicació, empreses, administració pública… passant per tota mena d’entitats, fundacions, i organitzacions a més dels nostres propis òrgans de govern i treballadors. Per altra banda la Cambra de Comerç de Saragossa és una entitat molt activa, present a molts àmbits, que desenvolupa tasques i projectes molt diferenciats. Traçar una estratègia comunicativa que aconsegueix fer arribar de forma eficaç tots els missatges als seus públics corresponents és tot un repte.

• Quins són els coneixements adquirits en el màster que fins ara t’han resultat més útils professionalment?

Des del principi volia aprofundir en temes de comunicació interna i de protocol, dues àrees de coneixement que em resultaven més desconegudes i que intuïa que podria aplicar amb èxit en el desenvolupament de la meva feina. De fet, la direcció general m’ha encarregat l’elaboració del pla de comunicació interna de l’empresa, feina que no hauria pogut fer sense els coneixements adquirits en el màster.

Per altra banda, a la Cambra de Comerç són molts els actes que organitzem i les autoritats que hi assisteixen acudeixen a ells, així que el protocol, tant d’empreses com oficial, són molt necessaris per entendre i ordenar aquests esdeveniments. En aquest àmbit, també he aplicat de forma pràctica conceptes adquirits en l’assignatura d‘organització estratègica d’esdeveniments, una de les meves preferides.