L’experiència de pràctiques d’Ana García, estudiant del Màster d’Edició Digital UOC, a GeoPlaneta

6 de novembre de 2018
experiencia-practicas-estudiante-master-edicion-digital-uoc-geoplaneta-editorial-grupo-planeta experiencia-practicas-estudiante-master-edicion-digital-uoc-geoplaneta-editorial-grupo-planeta

Ana García Martínez, estudiant del Màster d’Edició Digital de la UOC, ens ha explicat la seva experiència de pràctiques a GeoPlaneta, segell editorial del Grup Planeta. Per a tots aquells estudiants del sector del llibre i l’edició, esperem que llegir aquest escrit us animi a cercar pràctiques. Molta sort!

L’experiència d’aprendre a editar guies de viatge a GeoPlaneta

per Ana García Martínez
Estudiant del Màster d’Edició Digital UOC

El passat mes de maig vaig iniciar el meu període de pràctiques a GeoPlaneta, segell editorial del Grup Planeta dirigit per Javier Zaldúa. Es tracta d’un segell especialitzat en guies de viatge, així com de cartografia i llibres il·lustrats sobre viatges, aventures, exploració, esports, natura i medi ambient, per a adults i per a nens. En aquests cinc mesos, sota la tutela de Núria Cabrero, responsable editorial de GeoPlaneta, amb l’equip editorial del segell (Elisabet, Ester, Dante, Maria i Marta) he après a codificar fitxers Word i a premaquetar les guies Lonely Planet a través de Typéfi, una extensió de programari que ajuda a la gestió dels fitxers digitals, en aquest cas, de les guies de viatge a publicar tant en suport paper com en ebook, tot generant a través d’aquest fitxers INDD per al departament de realització (maquetistes), i en PDF per als editors.

practicas master edicion digital anna garcia en la editorial geoplaneta del grupo planeta

Al principi em va semblar molt complicat afegir seccions (fins que no les coneixes és una mica embolicat), però després vaig veure que era una tasca bastant intuïtiva. Typéfi té una peculiaritat, i és que si no visualitzes un capítol després d’etiquetar-per a mostrar-la en PDF, el següent no saps a quina pàgina s’iniciarà, per la qual cosa, la majoria d’elements estaran etiquetats de forma ambigua. Per exemple, hi ha mapes que han d’ocupar una pàgina sencera, però si al programa no se li indica, pot ser que tan sols aparegui mig mapa girat. Així doncs, visionar un capítol després d’etiquetar-lo és molt important per detectar els errors, i així poder saber on començarà el següent per poder -lo etiquetar correctament.

A més he après a revisar fitxers ebook (EPUB) per localitzar errades i altres errors de conversió, així com a generar les seves respectives referències creuades. He revisat i introduït correccions en compaginades de les guies de Tailàndia, Londres i Suïssa, entre d’altres.

El passat mes d’agost vaig aprendre a aplicar i revisar les Macros en Word per a la traducció automàtica de textos, i gràcies a la Mon (l’editora que porta el contingut web de de Lonely Planet España), a gestionar el contingut web utilitzant els motors de cerca gràcies a les pautes SEO (Search Engine Optimization) en llenguatge xhtml. Per als continguts web també vaig aprendre a cercar, seleccionar imatges (així com els seus crèdits), com també per a El viaje perfecto de Paco Nadal, editat per Dante, que arribarà a les llibreries aquest mes de novembre (una preciositat de llibre, cal dir-ho).

Com a usuària de les guies, ja no les percebo de la mateixa manera que abans. Ara les entenc d’una manera molt més tècnica i això fa que m’agradin especialment més encara -si és possible. Aquest estiu vaig viatjar a la Xina i, gràcies a les guies que vaig emportar-me, no em vaig perdre ni un sol cop, cosa inaudita en mi! De l’experiència de pràctiques he d’afegir que em porto més dues bones amigues, Núria Herrero i Irene Martínez, becàries de Foreign Rights y Geoplaneta respectivament. Crec que en part l’experiència tan positiva que me’n porto, no només es deu a la quantitat de coses que he après a fer, sinó al magnífic equip que el porta a terme.

Així doncs, espero que compartir la meva experiència de pràctiques animi la resta dels meus companys, i fins i tot futurs alumnes del Màster d’Edició Digital, a realitzar una estada de pràctiques. És una experiència súper enriquidora, no només en el pla professional sinó també en el personal!