Producció, distribució i comercialització de continguts digitals

22 de juliol de 2013
by strategeme

En aquesta assignatura s’estudien la transformació que està experimentant la indústria editorial arran de l’adveniment del llibre digital, de l’ús generalitzat d’Internet i de la popularització de múltiples terminals de lectura, que abracen des dels dispositius de tinta electrònica fins a les tauletes digitals, els telèfons intel·ligents i els ordinadors.

Principalment, s’analitzen els canvis que es produeixen en la cadena de valor del llibre, que abracen des de la creació per part de l’autor i la producció per part de l’editor, fins que arriba a mans dels lectors. Es tracta d’uns canvis que tenen com a objectiu satisfer uns lectors que llegeixen en múltiples pantalles, que volen comprar fàcilment a la xarxa, i que reclamen unes noves experiències com a usuari de continguts textuals, com ara la lectura compartida.

D’una banda, l’atenció es focalitza en els tres grans àmbits tradicionals de la cadena del llibre, que han canviat enormement de resultes de la digitalització i dels nous hàbits de consum cultural que propicia Internet: l’organització i la concepció editorial (sistemes oberts i sistemes tancats), la distribució i la comercialització. A l’aula, per tant, s’aborden qüestions com ara les estratègies de la gestió del contingut líquid que és el llibre digital per part de les editorials, les noves plataformes de distribució del llibre, i els nous canals i fórmules de venda en clau digital a Internet.

D’altra banda, s’estudia com el model de negoci necessàriament ha d’anar-se adaptant a la naturalesa tan fluctuant de l’ebook i dels dispositius de lectura, que estan sotmesos a una constant evolució. Al llarg del semestre s’exploren diferents formats de digitalització de continguts textuals, cada vegada més enriquits amb material multimèdia i que proporcionen experiències de lectura interactiva, i es debaten de manera col·lectiva els pros i contres dels diferents models de negoci que els comercialitzen, amb entorns de lectura oberts o tancats.

Silvia_Clemares

La docència serà en català i castellà (aula bilingüe). Aquesta assignatura és impartida per Sílvia Clemares, responsable de Kobo a Espanya.

Producció, distribució i comercialització de continguts digitals és un assignatura del primer semestre del Postgrau Llibre i lectura en la societat de la informació UOC-Grup 62 (30 ECTS). També forma part del curs d’especialització Editar en un món digital UOC-Grup 62 (15 ECTS). Aquesta assignatura també es pot cursar lliurement: Producció, distribució i comercialització de continguts digitals (5 ECTS).

Els alumnes que us matriculeu a aquesta assignatura disposareu dels llibres següents:

Cordón García, José Antonio; Gómez Díaz, Raquel; Alonso Arévalo, Julio. 2012. Gutenberg 2.0. La revolución de los libros electrónicos. Gijón: Editorial Trea.

Gil, Manuel; Rodríguez, Joaquín. 2011. El paradigma digital y sostenible del libro. Madrid: Trama Editorial.

Cordón García,José Antonio; Carbajo Cascón, Fernando; Gómez Díaz, Raquel; Alonso Arévalo, Julio. 2012. Libros electrónicos y contenidos digitales en la sociedad del conocimiento. Madrid: Pirámide.

Si necessites més informació, pots adreçar-te a la bústia llibredigital@uoc.edu

Doctora en Filologia Catalana per la Universitat Autònoma de Barcelona. Professora agregada dels Estudis d’Arts i Humanitats de la UOC, dirigeix el Màster d’Edició digital.  @TeresaIribarren