Quin t’agradaria que fos el neologisme del 2021?

9 de desembre de 2021
neologisme-2021

Ha començat la VIII edició per triar el neologisme de l’any! Quin votareu?
#Neologisme2021

Com cada mes de desembre, per vuitè any consecutiu, l’Observatori de Neologia de la Universitat Pompeu Fabra (OBNEO) i l’Institut d’Estudis Catalans (IEC) fan una crida oberta a participar en la tria del neologisme de l’any 2021 en la línia d’iniciatives anàlogues que duen a terme diverses institucions, editorials i diaris per a nombroses llengües.
Un any més, des del grau de Llengua i Literatura Catalanes de la UOC us animem a participar en aquesta iniciativa que té com a objectiu triar aquella paraula nova que considerem molt representativa del 2021 i que volem que formi part del diccionari normatiu de la llengua catalana, el DIEC2 (Diccionari de la llengua catalana de l’Institut d’Estudis Catalans).

Les entitats organitzadores han triat els deu neologismes següents com a candidats a neologisme de l’any:

ANTIVACUNES m. i f. i adj. Persona que està en contra de les vacunes perquè en qüestiona l’efectivitat o considera que poden ser perjudicials per a la salut.

CISGÈNERE m. i f. i adj. Persona en què la identitat de gènere que sent com a pròpia coincideix amb la que se li ha assignat en néixer.

CRONIFICAR v. tr. Fer esdevenir crònica alguna cosa, especialment una malaltia.

DISFÒBIA f. Aversió envers una persona discapacitada.

DISTÒPIC -A adj. Relatiu a una societat futura imaginària organitzada d’una manera opressiva o totalitària.

EDATISME m. Actitud discriminatòria envers una persona per la seva edat, especialment en el cas de persones d’edat avançada.

MONODOSI f. Dosi continguda en un medicament envasat individualment, destinada a prendre’s d’una sola vegada.

NEGACIONISME m. Actitud que consisteix en la negació sistemàtica i irracional de fets històrics demostrats o de teories que tenen l’aval d’un consens científic unànime o pràcticament unànime.

PODCAST m. Fitxer de ràdio, de so o de vídeo destinat a la difusió per Internet.

PRESENCIALITAT f. Estat de l’activitat o de la persona que és present en un lloc determinat.

Per votar només cal omplir el formulari que trobareu a www.neologisme.cat. Teniu temps per fer-ho fins el pròxim 19 de desembre, perquè el dilluns 20 de desembre ja es farà públic el neologisme guanyador d’aquest any.

Els neologismes guanyadors els anys anteriors han estat: estelada (2014), dron (2015), vegà –ana (2016), cassolada (2017), sororitat (2018), emergència climàtica i animalista (2019) i coronavirus (2020). Com cada any, el neologisme guanyador serà discutit per la Secció Filològica de l’IEC com a candidat per al diccionari normatiu.

Les darreres edicions de la iniciativa per triar el neologisme de l’any

Si us interessa consultar més informació sobre els neologismes o paraules noves, al blog neolosfera trobareu un recull dels neologismes extrets de la base de dades de l’Observatori de Neologia (OBNEO). També, si teniu curiositat per a saber quins eren els candidats de les darreres edicions de la convocatòria per triar el neologisme de l’any, aquí els trobareu:

Blog del Grau de Llengua i Literatura Catalanes de la UOC.