Manuel de Pedrolo, una mirada oberta. Després del centenari (2018)

29 juny, 2020

La Generalitat de Catalunya va declarar el 2018 Any Pedrolo a fi de commemorar el centenari del naixement de l’escriptor. En el marc de l’efemèride, Manuel de Pedrolo (L’Aranyó, 1918-Barcelona, 1990), una de les figures literàries més prolíferes de les lletres catalanes, va ser objecte de nombrosos actes acadèmics i activitats de promoció de la lectura. En l’àmbit universitari, l’esdeveniment més remarcable va ser la celebració de les Jornades Internacionals Manuel de Pedrolo, una mirada oberta, que van tenir lloc a la Universitat de Barcelona i a la Universitat de Lleida els dies 24, 25 i 26 d’octubre de 2018.

El resultat d’aquestes jornades pedrolianes va ser aplegat en el volum Manuel de Pedrolo, una mirada oberta. Noves perspectives crítiques i didàctiques (Lleida: Aula Màrius Torres i Pagès editors, 2019), coordinat per Anna Moreno Bedmar, Francesco Ardolino i Jordi Malé. El llibre consta de dues parts: «Crítica» i «Didàctica». La primera recull un conjunt d’estudis crítics sobre les diverses facetes de l’obra literària de l’escriptor de la Segarra: la llengua, la narrativa, la poesia, el teatre, els diaris, els articles i les traduccions. També aborda la seva presència en l’àmbit audiovisual i digital. La segona part s’adreça especialment al col·lectiu de professorat de secundària: inclou aportacions de caire pedagògic sobre algunes obres literàries pedrolianes per treballar-les a les aules.

Júlia Ojeda Caba, que va participar a les Jornades, és l’autora del capítol “Acte de presència. Pedrolo a la xarxa”. La seva pretén ser una breu i modesta aproximació a tot allò que hi ha publicat a la Xarxa, ara com ara, relacionat amb la figura polièdrica de Pedrolo, la seva obra i el seu llegat. El text vol guiar experts pedrolians i lectors comuns a l’hora d’endinsar-se en l’univers de l’escriptor des de múltiples perspectives i interessos. Per fer-ho, Ojeda Caba proposa tres recorreguts temàtics: el bibliogràfic (plataformes i recursos), el celebratiu (a propòsit del centenari) i el multimèdia (materials i eines pedagògiques). L’objectiu d’aquest text és brindar una catalogació del material pedrolià disponible a internet i donar compte de la multiplicitat d’iniciatives que no fan altra cosa que, com diu Serrahima, redescobrir-nos un Pedrolo inesgotable.