Masculinitats i Homes en Moviment: International Conference

10 novembre, 2016

Els Estudis de les Masculinitats van sorgir en els anys 70, però s’han generalitzat en els últims 20 anys, després de la célebre publicació de Connell ‘Masculinities’ i la seva teorització de la masculinitat hegemònica. No obstant això, encara són escassos dins de les ciències socials i en els estudis de gènere, en particular, que han buscat sobretot explicar i fer front a l’absència de les dones dels cànons i desvetllar les relacions de poder intrínseques a les relacions de gènere.

En conseqüència, la tendència principal en la investigació de les masculinitats ha estat interrogar les pràctiques dels homes des d’una perspectiva crítica i deconstruir els discursos i els models dominants en els significats i les practiques de gènere. En alguns casos, l’anàlisi i el desemmascarament de les masculinitats “tradicionals” ha estat un procés paral·lel al “descobriment” de les anomenades “noves masculinitats”.

Ara és el moment de trobar paradigmes exploratoris i d’explicació que no siguin oposicionals (vell versus nou) i d’afegir a la crítica del poder l’estudi dels models emergents de masculinitats mitjançant una dinàmica de qüestionament de les practiques, experiències, discursos i realitats del homes. Això és particularment necessari en contextos de crisi, com els que vivim, que poden ser vistos com una oportunitat per desafiar suposicions, normes, rols i estereotips de gènere. Creiem que un enfocament dinàmic de les masculinitats supera la creència en el progrés teleològic en els canvis de les masculinitats i pot servir-nos per entendre les pràctiques masculines com negociacions dinàmiques (‘in movement’) i complexes. Aquest enfocament ens ajudarà a comprendre millor les relacions de gènere i els processos de canvi social.

El projecte Men in Movement, liderat per Begonya Enguix, Krizia Nardini i Paco Abril, organitza una conferència internacional anual amb la intenció d’interrogar críticament les masculinitats. Reuneix tant investigadors internacionals de primer nivell com activistes per establir converses i construir xarxes estables de discussió sobre les masculinitats.

La primera conferència Men in Movement: Trans/formant les Masculinitats en la Política, la Cura i els Mitjans es va celebrar a Barcelona al novembre de 2015. Organitzada per la UOC i Homes Igualitaris (AHIGE), comptàrem amb la col·laboració de La Caixa (Internationalization at Home), IN3, Estudis d’Arts i Humanitats (UOC), Diputació de Barcelona, Homes Igualitaris (AHIGE) i el grup Gentic (IN3). Podeu trobar els videos de les presentacions en la nostra web: https://homesenmoviment.wordpress.com/workshop/

Els propers dies 5 i 6 de desembre tindrà lloc a Roma la segona edició de la Conferència Internacional Men in Movement. En aquesta ocasió debatrem sobre Resilient, resistant and changing masculinities in uncertain times.

Igual que en 2015, aspirem a reflexionar críticamente sobre els homes, les masculinitats i les relacions de gènere sumant les reflexions de tipus acadèmic amb les aportacions activistes. En aquesta ocasió, a més de la UOC, participen en l’organització Università Tor Vergata, Rome;  Università di GenovaUniversità di Padova;  AG About GenderMaschile Plurale i  AHIGE.

Trobareu el nostre programa de conferències i activitats a la nostra pàgina web: https://meninmovement.wordpress.com/ i a la nostra pàgina de facebook.

Us hi esperem!