Artech Hub Barcelona, un vèrtex per a l’art, la ciència i la tecnologia

21 desembre, 2020

L’Artech Hub BCN ja és una realitat. Barcelona es converteix en un eix neuràlgic per a promoure sinergies entre l’art, la ciència i tecnologia a partir de la creació d’un Hub on convergeixen les diverses disciplines. Un espai d’encontre per al talent, la creativitat, la recerca, la formació i la difusió, que dóna resposta a una necessitat identificada en els àmbits artístics i cientificotècnics.

Des dels Estudis d’Arts i Humanitats de la UOC volem manifestar l’entusiasme que ens suscita formar part, des de la universitat, d’un projecte tan potent com Artech Hub. Una iniciativa que compta amb la implicació de nou institucions: la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), Fira de Barcelona, l’Institut de Ciències Fotòniques (ICFO), el Barcelona Supercomputing Center (BSC), Barcelona Tech City, Hangar, la New Art Foundation i el Barcelona Institute of Science and Technology (BIST).

Artech Hub Barcelona

Què és l’Artech Hub Barcelona? 3 punts clau que el defineixen

1. Un espai de dimensió híbrida per enllaçar coneixement i disciplines de l’àmbit artístic i cientificotècnic

Artech Hub busca crear connexions i sinergies entre l’art, la ciència i la tecnologia. Aquest espai de dimensió híbrida, serà el pont per al foment de la recerca, producció, difusió i formació, convertint-se en un teixit productiu i referencial a Barcelona per a la cultura, la creativitat, el talent i la tecnologia.

Aquest Hub tindrà la seu a Fira de Barcelona. L’entitat ha posat a disposició de l’Artech Hub part del Palau Alfons XIII, que flanqueja la Font Màgica de Montjuïc. Aquesta ubicació brinda la possibilitat de connectar amb grans esdeveniments de caràcter tecnològic que se celebren a Barcelona en el marc del sector artístic i creatiu de la ciutat.

2. Interconnectar àmbits acadèmics i diversos agents relacionats amb el camp interdisciplinari

L’Artech Hub vol articular la col·laboració i fomentar les connexions entre diversos agents que estableixin relació directa o indireta amb el camp de l’art, la ciència, i la tecnologia. Una interconnexió multidisciplinària on hi poden confluir centres de recerca, universitats, espais expositius, centres de producció artística i d’innovació.

Aquesta interconnexió és possible a partir d’una iniciativa transversal que compta amb nou institucions i s’articula a partir d’un model de governança compartida, que té el suport d’institucions com l’Ajuntament de Barcelona, la Generalitat de Catalunya i la Cambra de Comerç de Barcelona.

3. Un futur obert a la ciutadania i impulsar la transformació digital

L’Artech Hub BCN vol ser la idea que representi un futur digital i comú, un futur econòmic, estètic i productiu, i un futur per a la ciutadania.

En aquests camps interdisciplinaris juntament amb tots els agents implicats, ofereix la possibilitat de promoure residències d’artistes en grans infraestructures científiques, socials i educatives, i es facilitarà la producció artística i la participació ciutadana.

El Barcelona Hub d’Art, Ciència i Tecnologia vol incidir en la societat. Busca generar un impuls de transformació digital, més enllà del seu camp expert. Dintre del seu desplegament, també buscarà treballar en la seva programació amb la voluntat de fomentar la participació ciutadana i l’intercanvi entre la societat i el teixit productiu. Artech Hub Barcelona vol esdevenir un espai obert i referencial, per a la ciutat i per al món, en el camp de l’art, la ciència i la tecnologia.

Presetació Artech Hub Barcelona

Aquí podeu reviure la presentació del projecte enregistrada pel Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya Artech HUB BCN, que ha comptat amb la participació del rector de la UOC, Josep A. Planell; la consellera de Cultura, Àngels Ponsa, i el conseller d’Empresa i Coneixement, Ramon Tremosa.

Som a les portes d’un nou món que ens exigirà replantejar-nos-ho tot. De la formació a la recerca, de la producció a l’exhibició, de la creació a la difusió…

Tot plegat, caldrà verbalitzar-ho a través de nous llenguatges artístics. Noves estètiques que ja no seran Catedrals del Mar ni edificis modernistes, però seran tan trencadors i icònics com els seus precedents.

Josep A. Planell, rector de la UOC

Si t’interessa l’art, la ciència i la tecnologia, et recomanem visitar aquest article:

Reviure l’Ars Electronica Garden Barcelona 2020