Els estudis i els centres de recerca s’impliquen en el Dia Internacional de les Dones Treballadores

17/03/2022

El passat 8 de març es va celebrar el Dia Internacional de les Dones Treballadores, una jornada que ens permet reflexionar sobre el paper de la dona en la societat actual i reivindicar-lo. Amb motiu d’aquesta celebració, UOC News i els blogs dels estudis i dels centres de recerca van dedicar algunes de les últimes entrades a la dona i a les perspectives de gènere. N’hem fet una recopilació.

Els objectius i els reptes del 8M

Al portal UOC News es va publicar una recopilació dels reptes que presenta el 8M i els objectius fonamentals que el feminisme ha d’afrontar aquest pròxim any. En l’article, que pots consultar aquí, diverses expertes de la UOC parlen sobre el present i el futur de l’educació, les polítiques i la comunicació feministes.

Docència amb perspectiva de gènere

Des del blog Tot Comunica, dels Estudis de Ciències de la Informació i de la Comunicació, ens parlen de la docència amb perspectiva de gènere, del toolkit de gènere i de la formació als docents que s’ha anat implementant a la UOC per aconseguir una igualtat en el llenguatge emprat a les aules.

La incorporació de la perspectiva de gènere a l’educació de la UOC

En la mateixa línia, trobem una entrada al blog dels Estudis d’Economia i Empresa que explica la incorporació de la perspectiva de gènere a l’educació de la UOC. L’article es fa ressò de les entrevistes a M. Jesús Martínez, directora dels Estudis d’Economia i Empresa; Carmen Pacheco Bernal, directora del grau de Màrqueting i Investigació de Mercats, i Soledad Morales, directora del màster universitari de Turisme Sostenible i TIC, impulsores del grup de treball que permet incorporar una perspectiva de gènere a l’educació d’aquests estudis.

Perspectiva de gènere en els Estudis de Dret i Ciència Política: canvis progressius, però amb impacte

L’entrada de IurisCrimPol, el blog dels Estudis de Dret i Ciència Política, posa l’èmfasi en els canvis progressius i amb impacte que s’han anat produint en aquest àmbit. L’article analitza i avalua la situació, explica les bones pràctiques i, finalment, fa difusió d’algunes eines útils que es poden fer servir.

Despacho 42: perspectiva de gènere i docència en línia

Per altra banda, el blog dels Estudis d’Informàtica, Multimèdia i Telecomunicació, Tecnología++, fa una redifusió del nou episodi del podcast Despacho 42, que aquesta setmana també està dedicat a la perspectiva de gènere en la docència en línia. En aquest episodi, els professors César Córcoles i Daniel Riera i la professora Susanna Tesconi parlen amb Iolanda García González i Míriam Arenas Conejo, professores dels Estudis de Psicologia i Ciències de l’Educació i coautores de la Guía para una docencia en línea con perspectiva de género.

Marta Massip Salcedo parla sobre el paper de les universitats com a agents promotores d’una societat igualitària

Pel que fa als experts, en el cas del blog Ciència en Salut, dels Estudis de Ciències de la Salut, ens deixen l’entrevista amb Marta Massip Salcedo, professora i investigadora del grup FoodLab i directora de l’especialització de Nutrició i Estils de Vida Saludables de la Dona.

Aplicació pràctica de la perspectiva de gènere en els estudis sobre l’Antiguitat

El blog dels Estudis d’Arts i Humanitats de la UOC, Arts i Humanitats, centra la seva entrada en l’aplicació pràctica de la perspectiva de gènere en els estudis sobre l’Antiguitat, i el blog Koiné, del màster universitari de la Mediterrània Antiga, s’ha fet ressò del seminari web El estudio de los trabajos de las mujeres en el mundo antiguo, que va tenir lloc el passat mes de gener. La perspectiva de gènere en aquest àmbit intenta que les dones no siguin obviades en els estudis històrics i arqueològics actuals.

Un gran repte de l’alfabetització digital: la bretxa digital de gènere

Finalment, el blog del centre de recerca eLearning Innovation Center també va dedicar una entrada a la perspectiva de gènere en l’educació, en aquest cas centrada en la bretxa digital i les seves conseqüències. L’article aporta xifres actuals sobre la bretxa digital de gènere i analitza les conseqüències i les polítiques que poden permetre reduir-la.

Estigues al dia de les publicacions dels blogs dels estudis

Llegir els blogs dels estudis i els centres de recerca et permetrà estar al dia de la feina que fan i les iniciatives que duen a terme. Trobaràs una recopilació de tots els blogs i les últimes entrades de cadascun a Blogs de la UOC. Te’n deixem aquí l’enllaç en català, castellà i anglès. No dubtis a donar-hi una ullada!