Comença el nou mandat del Consell d’Universitat: reflexions dels representants del personal acadèmic i de gestió

12/11/2021

Les persones elegides com a representants del personal acadèmic i de gestió ens expliquen com afronten el nou mandat i com s’organitzen per assolir les fites que s’han proposat.

Del 28 de juny a l’1 de juliol, el Consell d’Universitat va celebrar eleccions per triar els representants de la comunitat. Els membres escollits (personal acadèmic, estudiantat i personal de gestió) participaran durant els tres anys vinents en el màxim òrgan de participació de la comunitat universitària. Les persones que van ser elegides com a representants del personal acadèmic i de gestió al Consell de Govern, Nadja Gmelch i Xavier Vilajosana, ens expliquen com afronten el nou mandat i quins són els reptes principals a què volen donar resposta.

Aquesta responsabilitat “és un repte, perquè com a Consell d’Universitat ens toca acompanyar la UOC en un moment de canvis molt importants, tant interns com externs, que estan transformant les nostres societats”, afirma Nadja Gmelch. Amb tot, també “suposa una oportunitat, perquè esperem poder posar el nostre granet de sorra en aquesta fase de transformació amb aportacions d’un grup molt ric i divers de representants de la nostra universitat”, assenyala.

Xavier Vilajosana, per la seva banda, reconeix que “ens enfrontem a un període de canvis legislatius, de direcció de la Universitat i, fins i tot, socioeconòmics”. No obstant això, “des del Consell d’Universitat vetllarem perquè els valors i la missió de la UOC no es desdibuixin”, assegura. Per donar el tret de sortida al mandat, el 28 de juliol va tenir lloc la primera reunió dels integrants d’aquest òrgan, en què el rector, Josep A. Planell, els va felicitar pel nou càrrec.

“És una de les úniques eines de representació que ens permet opinar, com a col·lectiu, de les decisions que pren la direcció de la Universitat. Personalment, voldria que esdevingués un canal de comunicació fluid entre la realitat del dia a dia del col·lectiu UOC i la presa de decisions en l’àmbit directiu”, assenyala Xavier Vilajosana. Hi coincideix Nadja Gmelch, que afirma que durant aquest nou mandat voldrien “convertir el Consell d’Universitat en un veritable òrgan de participació que sigui reconegut com a tal per part de tota la comunitat UOC i que sigui escoltat i tingut en compte en les decisions dels òrgans de govern importants per a la institució”. “Hi ha exemples d’altres universitats en línia d’arreu del món que ens poden guiar en aquest camí, però això significaria impulsar certes reformes en el funcionament del Consell d’Universitat que m’agradaria poder treballar durant els pròxims tres anys”, afegeix Gmelch.

Pel que fa als reptes que té la UOC, Vilajosana pensa que “els externs provenen del marc legislatiu, que, entre altres qüestions, ens demana que adeqüem els graus de tres anys a la nova legislació i que redefinim els marcs de col·laboració del personal docent col·laborador (PDC)”. També considera que, en termes econòmics, “tenim la necessitat de renegociar un contracte programa, ja que fa temps que és obsolet”. Pel que fa a l’àmbit intern, creu que “estem en un procés de transformació i de molta pressió sobre el personal de la Universitat, amb canvis en la manera de treballar, en els models docents i d’exàmens, en els espais i, ben aviat, també en l’equip de direcció”. I és que “el món està canviant a una velocitat mai vista i ens enfrontem a uns reptes globals enormes que també afecten la UOC i requereixen una transformació i una adaptació contínua en molts àmbits de la Universitat”, conclou Gmelch.