No saps quin pòdcast escoltar avui?

15 març, 2023
Des dels Estudis de Ciències de la Informació i de la Comunicació de la UOC, recollim un llistat de diversos pòdcasts per recomanar. Des dels Estudis de Ciències de la Informació i de la Comunicació de la UOC, recollim un llistat de diversos pòdcasts per recomanar.

El professorat dels Estudis de Ciències de la Informació i de la Comunicació ha preparat un llistat de recomanacions de pòdcasts de temàtiques diferents.

La popularitat dels pòdcasts ha augmentat notablement en els últims anys, en gran part gràcies a la facilitat d’accés als continguts i a l’increment de la qualitat dels pòdcasts. Això ha portat a un augment en la producció de pòdcasts, que són creats per mitjans de comunicació, persones anònimes i experts en diversos camps.

Una de les raons del creixement dels pòdcasts és la seva accessibilitat. La majoria dels podcasts són gratuïts i fàcils d’escoltar en línia o descarregar en dispositius mòbils. Els usuaris acostumen a escoltar pòdcasts mentre fan activitats quotidianes, com ara caminar, córrer, conduir, fer tasques domèstiques o inclús mentre es tele-treballa.

Els pòdcasts també han estat influenciats pel creixent interès d’aquests, i en general el format d’àudio en els mitjans de comunicació, que sembla ser una gran tendència. Molts creadors de continguts han aprofitat la popularitat dels pòdcasts per crear continguts que es poden compartir a través de plataformes com ara Instagram o YouTube.

Aquí doncs comença un sortit de recomanacions de pòdcasts:

Diseño y Diáspora

La professora dels Estudis especialitzada en Creativitat i Cultura Digital, Lluc Massaguer ,ens recomana un pòdcast sobre disseny social, innovació, inclusió, tecnologia i recerca. Es tracta de converses entre una dissenyadora i d’altres professionals de dins o fora de l’àmbit.

Días singulares en universidades singulares

Sílvia Sivera, a part de ser professora dels Estudis en Comunicació, és directora del eLearning Innovation Center (eLinC) de la UOC. I és per això que ens recomana el pòdcast de l’eLinC, sobre e-learning i innovació educativa. Són converses entre representants d’institucions educatives singulars sobre temes actuals que afecten les universitats.

Capitán de Los Intangibles

El professor Ferran Lalueza de l’equip de Comunicació Corporativa dels Estudis, ens recomana aquest pòdcast impulsat per Corporate Excellence.

Un pòdcast sobre reputació i imatge corporativa, RSC, lideratge, valors, marca i propòsit, relacions públiques etc. Es defineixen com a “espai creat per i per a directors intangibles.”

De eso no se habla

Anna Clua Infante és professora del Màster de Periodisme i Comunicació Digital, i ens recomana un pòdcast periodístic,de no ficció narrativa, a mig camí entre la crònica, l’assaig i el documental, que tracta d’unir els punts entre els silencis personals i els silencis col·lectius. Dirigit per l’escriptora i documentalista sonora Isabel Cadenas Cañón.

És un excel·lent exemple de documentació sobre temes d’interès social que han estat silenciats i de recuperació de veus que en parlen en primera persona i amb perspectia de gènere.

Un libro Una hora

Elisenda Estanyol, directora del Màster Universitari de Comunicació Corporativa, Protocol i Esdeveniments, posa una mica de varietat temàtica dins d’aquest recopilatori de recomanacions de pòdcasts, també trobem contingut que no està 100% vinculat a la temàtica dels estudis, ja que, si ets estudiant, és important desconnectar dels estudis i agafar inspiració d’altres àmbits, com, en aquest cas, la literatura.

Un Libro Una Hora és un pòdcast produit per la Cadena Ser, parla sobre grans clàssics de la literatura narrats en una hora. Per exemple: “El rumor del oleaje”, “Matar a un ruiseñor”, “Rebelión en la granja”, “Crimen y castigo”, són només alguns dels centenars de títols que s’hi poden trobar. Permeten recordar-los si ja els has llegit, o descobir-los i animar-te a llegir-los.

Pòdcasting: disseny i producció de pòdcast

Si la producció de contingut d’àudio et genera interès i t’agradaria aprendre a produir-ne, des dels Estudis de Comunicació i Informació, el professor Efraín Foglia ofereix el Seminari Podcàsting: disseny i producció de podcast:aquest seminari abordarà la metodologia per produir un pòdcast i aprofundirà  en les diverses especialitats que integren la tècnica radiofònica i de producció.

El format pòdcast ha generat un mercat de producció i consum de continguts sonors molt dinàmic i interessant per a marques i professionals dels sectors més diversos. Les previsions són que s’acabi mimetitzant amb les plataformes de vídeo a la carta perquè s’estan “audificant” els continguts (hi ha qui afirma que hem entrat a l’era de l’audificació). Conèixer la gramàtica pròpia del format és fonamental per connectar amb audiències interessades en salut, cinema, periodisme, cultura en general, música, etc.

Parenthesis

Per últim però no menys important, la nostra top recomanació és el pòdcasts Parenthesis, el nostre pòdcasts dels estudis, on us presentem les últimes tendències en informació i comunicació: les professions, els projectes i les persones que ens inspiren. Son xerrades informals, però en profunditat, amb professionals de primera línia, expertes i experts reconeguts. En un espai viu, lluny de despatxos o platós.