Dia Internacional del Podcast: 5 recomanacions d’Efraín Foglia

30 setembre, 2021
auriculares-para-escuchar-podcasts Imagen de C-D-X (Unsplash).

El consum de l’àudio en espanyol continua creixent. Hem parlat de l’auge de l’podcast en aquest blog, tenim un podcast propi i així ho reafirmen els resultats de la 3a edició de la EncuestaPod, enquesta biennal que analitza l’estat de l’àudio al públic hispanoparlant. La majoria dels enquestats, el 72,9% confirma que ha augmentat el seu consum d’àudio durant la pandèmia i les seves plataformes favorites per escoltar aquests àudios són Spotify i Youtube.

Si estàs llegint aquest article, potser ets oient de podcasts i t’interessi descobrir noves propostes i eixamplar el llistat de podcasts que escoltes. A propòsit del Dia Mundial de l’Podcast, que se celebra cada 30 de setembre, recomanem 5 podcasts singulars i interessants de la mà d’Efraín Foglia, professor dels Estudis de Ciències de la Informació i de la Comunicació de la UOC. Som-hi:

1. Lucrecia Dalt

Lucrecia Dalt es una de les recomanacions pel Dia Internacional del Podcast.

Més enllà de la veu, els podcasts permeten crear paisatges sonors que ens permeten viatjar sense moure’ns. La primera proposta d’Efraín Foglia és la colombiana Lucrecia Dalt, capaç de crear un paisatge sonor surrealista en el seu segon àlbum Commotus.

Lucrecia Dalt té una potent proposta de música experimental creant paisatges sonors únics. Aquesta sèrie en https://www.nts.live/ és una meravella.

2. Carisa Véliz

La segona recomanació en el Dia Internacional del Podcast és el treball de Carisa Véliz, professora associada de filosofia i ètica a la Universitat d’Oxford.

El seu treball es desenvolupa especialment en privacitat, ètica de la intel·ligència artificial, filosofia aplicada, ètica i filosofia política. “Els seus podcasts són una excel·lent oportunitat d’escoltar una de les ments més interessants de la crítica a les zones fosques d’Internet”.

Pots escoltar el seu podcast aquí: https://www.carissaveliz.com/podcasts

Should We End the Data Economy?

Carissa Véliz on privacy, AI ethics and democracy

3. Black Market amb Dr. Decker (David Vilches)

Black Market és una cruïlla de camins, un espai de trobada entre sonoritats d’arrel negra, on es fan visibles les línies de connexió entre estils, corrents, artistes i escenes de la mà de David Vilches aka Dr. Decker, un veterà de la ràdio cultural i un expert en rastrejar les petjades de la música negra al so global.

Efraín Foglia ens recomana el seu projecte perquè Black Market connecta la música a partir d’l’origen africà de les sonoritats diverses. És un luxe de podcast que es pot escoltar a la xrcb.cat, plataforma comunitària que respecta teves dades 🙂

Pots escoltar-los a Radio Fabra i a XRCB.

4. Radio Ambulante

Logo de Radio Ambulante, recomanació del Dia Internacional del Podcast

Radio Ambulante és un podcast narratiu que explica històries de Llatinoamèrica en espanyol. Segons els seus creadors, el seu objectiu és portar l’estètica de la bona crònica de premsa escrita a la ràdio.

Per a això, treballen amb una àmplia comunitat de productors, periodistes i il·lustradors de Llatinoamèrica i també els Estats Units. El presenta des de 2011 l’escriptor peruà Daniel Alarcón i des 2016 es distribueix per NPR, la ràdio pública nacional dels Estats Units.

“La qualitat i compromís de les investigacions que realitza Radio Ambulante són de celebrar. La seva militància en temes globals és única i es podria considerar la ràdio germana filosòfica de Carne Cruda, una altra emissora de ràdio que mai abaixa la guàrdia en temes de debat socials” explica l’Efraín.

Pots escoltar-ho aquí.

5. Deforme Setmanal Ideal Total: per Isa Calderón i Lucía Lijtmaer

Si encara no les coneixes: estàs d’enhorabona perquè pots descobrir tots els seus episodis.

Deforme Setmanal Ideal Total és un radioshow en què Isa Calderón, a qui vam entrevistar per al podcast Parenthesis, i Lucía Lijtmaer desgranen a Ràdio Primavera Sound la seva particular visió de la vida i la cultura contemporània amb rialles, explicacions redundants i, en definitiva, tot allò que cal saber en una hora sencera només per a tu.

L’Efraín té clar per què les recomana: “perquè no te les pots perdre, perquè les estimem molt i perquè mai s’aturaran en el seu combat contra la maldat heteropatriarcal. I perquè si escoltes aquest podcast no deixaràs de somriure.”

Feliç Dia Internacional del Podcast!

Aquí les tens: